Waarom een duidelijke bedrijfsstrategie zo belangrijk is

Bij het runnen van een bedrijf hoort een duidelijke visie op de toekomst. Hoe maak je deze visie concreet en praktisch toepasbaar? Dat is eigenlijk de vraag bij het opstellen van een bedrijfsstrategie. Wanneer je niet weet waar je met je bedrijf heen wil kan het nooit succesvol zijn. Wil jij betere resultaten? Lees dan snel verder.

Waar bestaat een bedrijfsstrategie uit?

Je hebt vast al eens gehoord van de missie en visie van een bedrijf. Dat is het grootste gedeelte van de bedrijfsstrategie. Daarnaast heb je nog doelstellingen, een strategisch plan en natuurlijk de operationele uitvoering. Maar wat betekenen deze termen allemaal? 

  • Missie: de identiteit van een organisatie en de reden van bestaan. Wat onderscheid jouw organisatie van de rest?  
  • Visie: wat wil je met het bedrijf in de toekomst bereiken en hoe wil je daar komen.
  • Doelstellingen: wat zijn de doelen van de komende jaren. Deze doelen moet je SMART opstellen, zodat er een concreet, meetbaar en realistisch doel ontstaat. 
  • Strategisch plan: hoe ga je bovenstaande doelstellingen bereiken? Welke middelen heb je nodig om het doel binnen de gestelde tijd te behalen.  
  • Operationele uitvoering: wie gaat het strategisch plan uitvoeren? Dus welke werknemers heb je waar nodig en wat gaan zij doen om het doel te bereiken.  

Welke voordelen haal je uit een bedrijfsstrategie?

Het opstellen van een duidelijke bedrijfsstrategie heeft meerdere voordelen. Door een duidelijke missie en visie te ontwikkelen ontstaat er duidelijk voor werknemers over waar het bedrijf heen wil. Daarnaast wordt de weg ernaartoe ook meteen een stuk duidelijker. Dit motiveert werknemers en maakt ze enthousiast om mee te werken aan de doelstellingen. Daarnaast kan een bedrijf zich onderscheiden met een originele strategie. Kijk hiervoor eens naar Rituals Cosmetics. Zij hebben een hele duidelijke strategie. Tot slot kom je er bij een goede bedrijfsstrategie ook achter wat de sterke en zwakke punten van een bedrijf zijn, omdat je een moment neemt om vanuit een helicopterview naar het bedrijf te kijken.